اخباروگزارشات کارگری7 فروردین1393

- محمد مولانایی در بیمارستان مهاباد بستری شد

- جنبش اعتراض به سطح دستمزد، نقش فعالین کارگری، ارتقا یا تنزل

- دستمزدهای به مراتب زیر خط فقر، عیدی شورای عالی کار به کارگران

- جان باختن2 کارگر پیمانکار پالایشگاه گاز بندرعباس

- اعتصاب کارکنان هفت فرودگاه بزرگ آلمان با هدف افزایش دستمزد

- اعتصاب 2ماهه کارگران صنعت پلاتین آفریقای جنوبی

- استثمار کودکان برای استخراج طلا در بورکینافاسو

اطلاعیه شماره ١١ کمیته دفاع از کارگران دستگیر شده مهاباد – محمد مولانایی در بیمارستان مهاباد بستری شد

روز چهارشنبه ٦ فروردین سال ١٣٩٣، محمد مولانایی  کارگری زندانی  که برای مدت 5 روز به مرخصی آمده بود، در بیمارستان امام خمینی مهاباد با تجویز دکترها برای معالجه آرتروز ، فشار خون بالا و عفونت ریه ها بستری شد.

محمد مولانایی ٧٦ سال سن دارد و به جرم فعالیت‌های کارگری، دستگیر و زندانی شده است.

کمیته دفاع از کارگران دستگیر شده بار دیگر، بازداشت این کارگر 76 ساله که به جرم دفاع از طبقه کارگر به زندان محکوم شده است، را محکوم مێکند و همچنین اعلام می‌کنیم که مسئولیت امنیت جانی این کارگر زندانی بر عهده قوه قضائیه است.

کمیته دفاع از کارگران دستگیر شده مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، کوروش بخشنده

09379960747

جنبش اعتراض به سطح دستمزد، نقش فعالین کارگری، ارتقا یا تنزل - فایق کیخسروی

جنبش اعتراض به سطح نازل دستمزد امروز به سطحی رسیده است که نه تنها نظر تمامی فعالین جنبش کارگری و سازمانها و تشکل های موجود را به خود جلب کرده است بلکه اعتراض به دستمزد مصوب سال نود و سه به گفتمانی همه گیر در میان کارگران تبدیل شده و دولت و دستگاههای مرتبط با تعیین مزد نیز، امسال بیشتر از هر زمان دیگر حساسیت این امر را مد نظر داشتند به طوری که تا قبل از اعلام تصمیم شان برای میزان افزایش دستمزد در سال نود و سه ده ها مناظره و مصاحبه و برنامه ی تلویزیونی تهیه کردند تا با این عمل هم محکی از میزان اعتراض کارگران بزنند و هم فضای اجتماعی را آماده کنند برای تعرضی دیگر به سفره ی کارگران.

دستمزد مصوب جدید بالاخره اعلام شد اما کارگران در مقابل این تعرض چه اقدامی میبایست انجام دهند!

لینک متن کامل:

http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=3649

اطلاعیه کارگران دستگیر شده مهاباد پیرامون تعیین دستمزد کارگران در آستانه سال نو

دستمزدهای به مراتب زیر خط فقر، عیدی شورای عالی کار به کارگران

ماه آخر هر سال، شورای عالی کار که مرکب  است از نمایندگان دولت به عنوان کارفرمای بزرگ، نمایندگان کارفرمایان بخش خصوصی و نماینده تشکل‌های دولتی در محیط کار، برای توده کارگر حداقل دستمزد تعیین می‌کنند. امسال نیز به روال سال‌های قبل دستمزد چند برابر زیر خط فقر را به کارگران تحمیل کردند.

لینک متن کامل:

http://komitedefaa.blogspot.fr/2014/03/blog-post_26.html

جان باختن2 کارگر پیمانکار پالایشگاه گاز بندرعباس

به گزارش7فروردین ایسنا،فرماندار بندرعباس گفت: بر اثر بارندگی روز گذشته، 6 فروردین در شهرستان بندرعباس، سه نفر جان باختند.

احمد مرادی افزود: شدت بارندگی دیروز، ششم فروردین موجب فوت یک زن در شهر بندرعباس و 2 کارگر پیمانکار پالایشگاه گاز در روستای نانگ در شمال شرقی بندرعباس شد.

اعتصاب کارکنان هفت فرودگاه بزرگ آلمان با هدف افزایش دستمزد

کارکنان هفت فرودگاه بزرگ آلمان اعتصاب چند ساعته خود را آغاز کردند. این اعتصاب به درخواست بزرگترین اتحادیه صنفی کارکنان بخش خدمات‌عمومی آلمان با هدف افزایش دستمزد انجام می‌شود.

 کارکنان هفت فرودگاه مونیخ، کلن، دوسلدورف، هامبورگ، هانور و اشتوتگارت آلمان پنج‌‌شنبه (۲۷ مارس/ ۷ فرودین) دست به اعتصاب زدند.

این اعتصاب که توسط سندیکای "وردی"، بزرگترین اتحادیه صنفی کارکنان بخش خدمات عمومی‌آلمان برنامه‌ریزی شده، تا ساعت ۱۴ ادامه خواهد داشت. سندیکای وردی در نظر دارد با این اعتصاب فشار بر کارفرماها را افزایش دهد.

دعوت به اعتصاب بیش از همه متوجه کارکنان خدمات حمل و نقل داخل فرودگاه، حمل و نقل بار و کنترل مسافران است. از این رو بزرگترین فرودگاه‌های آلمان با لغو پروازها و اختلالات جدی در فعالیت خود مواجه شده‌اند.

فعالیت فرودگاه بین‌المللی فرانکفورت تقریبأ به طور کامل متوقف شده است. شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا که مشتری این فرودگاه است ۶۰۰ پرواز روز پنج‌شنبه خود را لغو کرده است.

مسافران این فرودگاه‌ها اکنون یا باید ساعت‌ها منتظر بمانند یا در صورت امکان از سایر وسایل نقلیه مانند قطار استفاده کنند.

شمار قطارهای روز پنج‌شنبه برای جابه‌جایی مسافران در ساعات اعتصاب فرودگاه‌ها افزایش یافته است.

کارکنان بخش حمل و نقل عمومی نیز در پی فراخوان سندیکای وردی روز چهارشنبه (۲۶ مارس/ ۶ فرودین) در شماری از شهرهای آلمان دست به اعتصاب زدند.

کارکنان بسیاری از حوزه‌های خدمات عمومی مانند مهد کودک‌ها و جمع‌آوری زباله نیز در روزهای گذشته اعتصاب کرده بودند. سندیکای وردی خواستار افزایش ۵/ ۳ درصدی دستمزدها به اضافه پرداخت ۱۰۰ یورو برای یکبار به کارکنان است.

منبع: دویچه وله

اعتصاب 2ماهه کارگران صنعت پلاتین آفریقای جنوبی

اعتصاب دو ماهه در صنعت پلاتین آفریقای جنوبی تا به امروز حدود یک میلیارد دلار ضرر در تولید به جای گذاشته است.

به گزارش 7فروردین ماین نیوز، آنگلوامریکن پلاتینیوم، ایمپالا پلاتینیوم و لونمین که سه تولیدکننده بزرگ پلاتین آفریقای جنوبی هستند در بیانیه مشترکی از اتحادیه AMCU که این اعتصاب را سازماندهی کرده، خواستند به پای میز مذاکرات بازگردد تا هر چه سریع‌تر راه حلی پیدا شود .

این اتحادیه خواهان افزایش حقوق پایه کارگران کم درآمد به 1155 دلار (12500 راند) در ماه است اما شرکتهای تولیدکننده این درخواست را غیرقابل تامین اعلام کرده اند.

استثمار کودکان برای استخراج طلا در بورکینافاسو

معدنکاری کودکان به مشکل رو به رشدی در کشور آفریقایی بورکینافاسو تبدیل شده که 60 درصد جمعیتش پایین 25 سال سن دارند.

به گزارش7فروردین ماین نیوز، صدها کودک و نوجوان در معادن نوبسین که حدود یک ساعت با پایتخت بورکینافاسو فاصله دارند، کار می‌کنند و برای استخراج طلا هر روز زندگیشان را به خطر می‌اندازند.

رونق معدنکاری در سالهای اخیر، بورکینافاسو را چهارمین تولیدکننده بزرگ طلا در آفریقا ساخته و طلا اکنون یک پنجم از تولید اقتصادی این کشور را تشکیل می‌دهد.

هفتم فروردین ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری6فروردین1393

- تاکید بر ضرورت ایجاد وحدت در میان فعالان وتشکل های واقعی کارگری

- بلاتکلیفی ٨ ساله در یکی از طرح‌های صنعتی مناطق کُردنشین ایران

- سال جدید و افزایش ناچیز دستمزدها

- مزدکارگران نانوایی به شرط افزایش قیمت نان زیاد می‌شود

- تهدید شغل كارگران «نی بر» با واردات ماشین‌آلات درو

- سرطان به مثابه بیماری شغلی

- اعتصاب 9هفته ای کارگران معدن آفریقای جنوبی

- اعتراض گسترده کارگران در معدن مس آنگلوامریکن در شیلی

- فیفا وسرنوشت کارگران مهاجر در قطر- عفو بين الملل از فيفا خواست از فريبکاري در مسئله نقض حقوق کارگران در قطر دست بردارد

- میزان بیکاری در فرانسه افزایش یافت

تاکید بر ضرورت ایجاد وحدت در میان فعالان وتشکل های واقعی کارگری

جلسه مشترک عده اي از فعالان کارگري از شهرهاي مختلف در ايام عيد در شهر سقز تشکيل شد. در اين جلسه بر ضرورت گسترش وهماهنگي  فعاليت هاي کارگري در سراسر کشور تاکيد گرديد ونظرات مختلف در جهت ايجاد تشکل سراسري مورد بحث قرارگرفت. تاکيد همگان بر آن بود  که حاکميت سر مايه داراي باهمه جناح هاي خود درجهت جلوگيري از گسترش فعاليت هاي کارگران هماهنگ ومتحدانه عمل ميکنند. اين جناج هاي متحد در هماهنگي بايکديگر در سرکوب کارگران و تضييع حقوق آنان تلاش ميکنند. همچنين اقدامات اخير دولت از قبيل تعيين حد اقل دستمزد مصوب شو راي عالي کار و تاکيد بر تداوم سياست حذف يارانه ها توهمات موجود در بين برخي محافل  سازشکار کارگري نسبت به دولت  تدبير و اعتدال و اميد!!! را آشکار ساخته. اکنون  بيش از هر زمان احساس ميشود که فعالان وتشکل هاي واقعي کارگري، در يک برنامه هماهنگ به تدوين سازو کارهاي مناسب براي دفاع از کارگران اقدام نمايند .

منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر

بلاتکلیفی ٨ ساله در یکی از طرح‌های صنعتی مناطق کُردنشین ایران

به گزارش6فروردین کُردپا، علی‌رغم گذشت نزدیک به ٨ سال از تصویب احداث یک کارخانه سیمان در شهرستان آبدانان، جز تابلوی شناسه‌ی پروژه و تیرهای آهن چیزی دیگری مشاهده نمی‌گردد.

بنابهمین گزارش،وضعیت کارخانه سیمان زاگرُس آبدانان که از شهریورماه ٨٩ مراسم کلنگ‌زنی آن برگزار شد، نامطلوب و در بلاتکلیفی بسر می‌برد.

طبق گفته‌ی مسئولان حکومتی در استان ایلام، این کارخانه در صورت احداث، تحول اقتصادی و اشتغال‌زایی ٣٥٠ نفر را مستقیم و غیرمستقیم درپی خواهد داشت.

ساخت این کارخانه در سفرهای استانی دولت نهم تصویب شده بود.

این کارخانه سیمان که در نزدیکی روستای "هونگه" بخش موموری احداث و به بخش خصوصی واگذار گردیده، از پیشرفت فیزیکی ١٥درصدی برخوردار است.

عدم تأمین اعتبار و زیرساخت‌های اصلی کارخانه از سوی مسئولین اجرایی، مهم‌ترین عامل کندی ساخت این واحد صنعتی می‌باشد که طبق برنامه قرار بود کارخانه سیمان آبدانان تا اواخر سال ٩٢ تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

سال جدید و افزایش ناچیز دستمزدها

افزایش ناچیز دستمزدها در آخرین روزهای سال باز هم دیوار کارگران کوتاهترین دیوار است. در جریان افزایش دستمزدها، کارشناسان و اقتصاددانان ریز ودرشت وفادار این نظام سرمایه داری ، کارفرمایان و دولتمردان، مسئولان همه و همه در جهت جریان آب شنا می کنند. صداها به هم می آمیزد ، بلندگوهای رسانه های جمعی ، روزنامه ها اعلام می کنند " ای هوار" " دست نگه دارید " که : " افزایش دستمزدها، باعث افزایش تورم می شود." !!!؟؟

اولین سوال این است که چرا قبل از افزایش دستمزدها دولت با اعلام قبلی بهای سوخت و حامل انرژی را تا ٤٠% افزایش میدهد؟ هنوز که دستمزدها افزایش نیافته است . هنوز هزاران کارگر ، دستمزد اسفند ماه را دریافت نکرده اند . هنوز هزاران نفر از ما کارگران دستمزد ماههای پیش عقب افتاده را نگرفته ایم. هنوز به نیمه اول ماه نرسیده ، حقوق های دریافتی ما کارگران به پایان می رسد . ما کارگران دستمزد خود را دریافت نکرده ،درفکر پرداخت قبض های آب و برق و گاز هستیم که ناگهان در روزهای پایانی سال بهای قبض ها درسکوتی موذیانه افزایش بها می یابد.

اظهارنظرهای این کارشناسان باتوجه به اطلاعات موثق از آمار و ارقام گرانی و افزایش تورم ، با افزایش ناچیز دستمزد ما کارگران همچنان به یاوه گویی می پردازند. باید از این عالیجنابان قسم خورده وفادار پرسید آیا تاکنون با دستمزد ناچیز که پنج برابر زیر خط فقر باشد زندگی کرده اند؟

افزایش ناچیز دستمزدها برای آن است که ازسودهای افسانه ای سرمایه داران ، کارفرمایان کاسته نشود. برای آن است که انباشت سرمایه سرمایه داران همچنان تداوم داشته باشد. افزایش ناچیز دستمزدها برای آن است که هزینه بحران اقتصادیشان را به زندگی ما کارگران تحمیل کنند. برای آن است که کیسه های رانت خواران ، چپاولگران و دزدان رنگارنگ خالی نماند.

باید سفره نان ما زحمتکشان جامعه هر چه بیشتر جمع و جورگردد. باید برای ارزان خریدن نیروی کارمان سیل بیکاران انبوه تر گردد. در این دنیای وارونه قیمت کالاهای تولید شده توسط ما کارگران هرماه و هر فصل و هر روز دائما" درحال افزایش است . ولی سالی یکبار که قرار است دستمزدها ازافزایش ناچیزی برخوردارگردد ، وفاداران به سرمایه داری همه باهم به صدا در می آیند که " افزایش دستمزدها باعث افزایش تورم می گردد."

محصول کار ما کارگران ، هزاران کالای تولید شده همیشه در حال افزایش قیمت است ، اما از اقتصاددانان و کارشناسان وفادار به این نظام صدایی در نمی آید.

ما کارگران ، معترض به عقب افتادن دستمزدهایمان هر روز تحت فشار پلیسی به سر می بریم . سخنگویان ما کارگران دستگیر و روانه زندان می شوند. درعوض دزدان و غارتگران حاصل زحمات ما کارگران روز به روز رنگ عوض می کنند ، فربه تر می شوند و هر روز با شگردهای نوین به چپاولشان ادامه می دهند . اندسته از چپاولگران وغارتگران که درمقابل دوربین خبرنگاران قرار میگیرند.با چهره ای پیروزمند و اراسته اما مضحک همه ما زحمتکشان رابه تمسخر میگیرند. افزایش تورم سالهاست که بی وقفه ادامه دارد. اما افزایش دستمزدها هیچگاه حتی به سایه تورم هم نرسیده است . شورای عالی کار و کانون افزایش دستمزد که حداقل دستمزد سالانه را تصویب می کنند و آن را به مثابه قانون قابل اجرا می دانند، خودشان به همین قانون افزایش دستمزدها مقید و پای بند نیستند .زیرا که ماده ٤١ ،افزایش دستمزد را مطابق بانرخ تورم میداند.مجلس نرخ تورم را در ٦ ماه اول سال ٩٢ ، را ٤٠/ درصد اعلام میکند.هر چند که امار وارقام قیمتها وتورم واقعی خیلی بیشتر از اعلامی مجلس است.اگر این افزایش دستمزد هر سال مطابق با تورم واقعی محاسبه می شد،اکنون این فاصله چشمگیرو غیر قابل قیاس بین دستمزد ها وتورم وگرانی پیش نمی امد . اکنون اجاره بهای مسکن درمنطقه متوسط متری٨٠٠٠٠٠ تومان است. اجاره بهای یک اپارتمان٧٠ متری ، یک میلیونوشش صد پنجاه هزار تومان است .این مبلغ برای چند درصد از ما کارگران قابل پرداخت است؟ حتی اگر این مبلغ را در مناطق کارگر نشین نیز در نظر بگیریم.حداقل ١٠٠٠٠٠٠ میلیون میشود. ایا این مبلغ با دستمزدهای کنونی قابل مقایسه است. دستمزدهای بخش بزرگی از ما کارگران بر اساس مصوبه حداقل دستمزد محاسبه میگردد. ایا با این دستمرد اعلامی میتوان زندگی کرد؟

(قانون کار ماده ٤١ افزایش دستمزد) ایا تصویب ناچیز ومسخره آمیز افزایش دستمزدها قانونی است ؟ تورم بالای ٤١ درصدی هر ساله کجا، و زندگی ما کارگران که خالی ازتأمین رفاه و آسایش است کجا ؟ زندگی ما کارگران که روزبه روز بی آبروتر می شود. آیا با افزایش ناچیز دستمزدها قابل جبران است؟

زندگی خانواده ما کارگران که ساعت به ساعت با افزایش تورم و گرانی تهدید می شود، و خانواده به مفهوم مدنی جامعه هر روز سست تر می گردد، آیا صدای این اقتصاددانان و کارشناسان در می آید؟ تنها چیزی که توسط دولت و دیگر مسئولان مورد توجه نیست زندگی ما کارگران است.

قانون اساسی و منشور حقوق بشرسازمان بین الملل بر حقوق اجتماعی شهروندان تأکید دارد، و توجه دولتها را بر امنیت و آرامش این نظام سرمایه داری جلب می کند. زیرا که تداوم زندگیشان به سبب وجود حفظ و انباشت سرمایه سرمایه داران است. حفظ زندگی ما کارگران سوپاپ اطمینان پابرجایی و برقراری جامعه سرمایه داری بشمار می رود.

آیت نیافر - کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری

١٣٩٣/١/۵

مزدکارگران نانوایی به شرط افزایش قیمت نان زیاد می‌شود

به گزارش6فروردین ایلنا،با توجه به بخشنامه شورای عالی کار و ماده ۴۱ قانون کار، دستمزد کارگران باید هر ساله در ابتدای فروردین ماه افزایش پیدا کند ولی افزایش مزد کارگران خباز (نانوا) به افزایش قیمت نان منوط می‌شود که ناعادلانه است.

براساس این گزارش،نان زود‌تر از سه ماهه اول سال گران نمی‌شود و افزایش قیمت معمولا به شهریور ماه موکول می‌شود. با این حال مابه التفاوت این تاخیر  ۶ ماهه به کارگران پرداخت نمی‌شود.

تهدید شغل كارگران «نی بر» با واردات ماشین‌آلات درو

یکی از کارگران مجتمع صنعتی کارون شوش‌تر که به کار تخصصی بریدن نی‌شکر اشتغال دارد، از تهدید امنیت شغلی این کارگران با خرید ماشین آلات جدید درو ابراز نگرانی کرد.

به گزارش6فروردین ایلنا،این کارگر که خواست نامش فاش نشود گفت: مسئولان مجتمع کشت و صنعت کارون شوش‌تر با افزایش تعداد ماشین آلات برداشت نی شکر سعی دارند به مرور ۲ هزار کارگر نی بر را از چرخه برداشت مزارع نی شکر خارج کنند.

این کارگر با انتقاد از بلاتکلیفی کارگران در فصل‌هایی از سال که برداشت محصول صورت نمی‌گیرد، اضافه کرد: چند سالی است مدیران کشت صنعت کارون شوش‌تر تنها فصولی به سراغ کارگران «نی بر» می‌روند که این ماشین آلات به علت بارندگی‌های زیاد قادر نباشند محصولی درو کنند.

به گفته این کارگر هم اکنون در مزارع نیشکر ماشین آلات بجای کارگران در حال برداشت محصول هستند و کارگرانی که در طول سالهای عمر خود در این مزارع کار کرده‌اند، از چرخه تولید کنار گذاشته شده‌اند.

این کارگر در خاتمه با ابراز نگرانی از وضعیت شغلی کارگران نی بر افزود: وقتی در این مورد به مدیران مجتمع ابراز نگرانی می‌کنیم در جواب به ما گفته می‌شود با خرید این ماشین آلات دیگر نیازی به کارگران نی بر وجود ندارد.

سرطان به مثابه بیماری شغلی

سالانه حدود ۱۳۵۰۰ مورد از «سرطان‌های ناشی از کار» در سرتاسر جهان گزارش می‌شود که جان بیش از ۸ هزار نفر را می‌گیرد.

این حجم بالا از مرگ میر ناشی از وجود مواد سرطان زا در برخی کارگاه‌های تولیدی است که سلامت کارگران شاغل  را تهدید می‌کند.

به عقیده كارشناسان بهداشت كار، شایسته‌ترین نهادی که می‌تواند از کارگران در مقابل آسیب‌های شغلی محافظت کند تشکل‌ برخاسته از بطن جامعه كارگری‌ است. نمایندگان کارگران می‌توانند با نظارت دقیق بر محیط‌های کار از عدم ارتباط کارگران با مواد سرطان زا اطمینان پیدا کنند.

تشکل‌های کارگری در مرحلهٔ اول می‌بایست با نظارت و عمل مستقیم خود از آسیب و بیماری کارگران جلوگیری کنند و در مرحلهٔ بعد از کارگرانی که به دلیل سهل انگاری کارفرما بیمار شده‌اند حمایت کنند. اگر کارگری به دلیل تماس با مواد سرطان زا در محل کار به بیماری سرطان دچار شود و به عبارتی سرطانش ناشی از کار باشد می‌تواند از کارفرما غرامت دریافت کند و تشكل كارگری باید به او در این مسیر كمك كند.

اما نکته آنجاست که تقریبا غیر ممکن است فردی به یک دلیل خاص و واضح به سرطان مبتلا شود. بسیاری از سرطان‌ها دهه‌ها بعد از قرار گرفتن فرد در معرض مواد سرطان زا خود را نشان می‌دهند و ممکن است قبل از بروز هر گونه نشانه‌ای از سرطان، شخص از کار بازنشسته شده باشد.

از طرفی سرطان در حال تبدیل شدن به نوعی بیماری شایع در جامعه است و زمانی که کسی به سرطان مبتلا شود به ندرت به عنوان بیمار شغلی شناخته می‌شود.

بنابراین ضروری است مواد سرطان زا تا حد امکان با مواد دیگری که مشکل خاصی برای کارگران به وجود نمی‌آورند جایگزین شوند و در مواردی که حذف یا جانشینی ممکن نیست، باید از کارگران در برابر آسیب‌هایی که آن‌ها را تهدید می‌کند محافظت شود.

منبع:ایلنا-6فروردین

اعتصاب 9هفته ای کارگران معدن آفریقای جنوبی

کارگران معدن پاتین آفریقای جنوبی 9هفته است که دراعتصاب بسرمی برند. اعتصاب کارگران تولیدکنندگان پلاتین، بزرگترین اعتصاب معدنی از زمان پایان آپارتاید در آفریقای جنوبی است.

صنعت پلاتین از اعتصاب 9 هفته ای کارگران فلج شده است.

معاون رییس جمهور آفریقای جنوبی به منظور برگرداندن ثبات به صنعت پلاتین روز پنج شنبه با مقامات شرکتهای معدنی و اتحادیه‌ها دیدار خواهد کرد.

به گزارش5فروردین ماین نیوز، سخنگوی هالما موتلانته اعلام کرد این نشست حتی در صورتی که اعتصابی نباشد هم برگزار خواهد شد اما می‌تواند به بزرگترین تولیدکنندگان پلاتین جهان و اتحادیه AMCU فرصت دیدار دوباره ای را برای نخستین بار از زمان شکست مذاکرات سه هفته پیش فراهم کند.

بر اساس گزارش رویترز به نقل از منابع آگاه، این دیدار دربرگیرنده تمامی موضوعات حساس صنعت پلاتین خواهد بود.

موتلانته نماینده دولت در تنشهای کارگری بخش معدنی آفریقای جنوبی است اما در نشستهای گذشته اقدام چندانی صورت نگرفت.

این اعتصاب موضوع ناخوشایندی برای دولت و حزب حاکم در آستانه انتخابات عمومی هفتم مه به شمار می‌رود.

اعتراض گسترده کارگران در معدن مس آنگلوامریکن در شیلی

کارگران قراردادی در معدن مس لس برونسس آنگلوامریکن در مرکز شیلی به دلیل نادیده گرفته شدن درخواستهایشان، دست به اعتراض گسترده ای زدند.

به گزارش 5فروردین ماین نیوز، رهبر کارگران قراردادی به روزنامه محلی لاترسرا گفته است کارگران علیه شیوه‌های ضداتحادیه ای از جمله تهدید به اخراج و آزار و اذیت اعتراض کردند.

آنگلوامریکن در 50.1 درصد از این معدن سهم دارد و 20.4 درصد سهم آن نیز متعلق به میتسوبیشی بوده و باقی 29.5 درصد سهم، متعلق به شرکت دولتی کدلکو و شریک آن میتسوئی است.

فیفا وسرنوشت کارگران مهاجر در قطر- عفو بين الملل از فيفا خواست از فريبکاري در مسئله نقض حقوق کارگران در قطر دست بردارد

به گزارش5فروردین خانه ورزش،فیفا می گوید نسبت به سرنوشت کارگران مهاجر در قطر تاحدی مسئولیت دارد سپ بلاتر در یک کنفرانس مطبوعاتی در زوریخ یاد آور شد :ˈ ما تاحدی مسئولیت داریم ولی نمی توانیم در مورد حقوق کارگران مداخله کنیم . ˈ این امیر نشین غنی از نفت تحت فشار فزاینده ای برای بهبود شرایط کاری و زندگی کارگران مهاجری قرار گرفته که در حال ساخت تشکیلات زیربنایی تورنمنت سال 2022 هستند. این سخنان بلاتر پس از این که موضوع در یک نشست کمیته اجرایی فیفا مورد بحث قرار گرفت، بیان شده است. بلاتر با اشاره به این که ما تاکید داریم که مسئولیت در این زمینه نخست با دولت قطر و ثانیا با شرکتهای کارفرمای کارگران ˈ است، افزود : فیفا می تواند این مشکل را از طریق فوتبال حل کند. ˈ تئو زوآنزیگر ˈ عضو کمیته اجرایی فیفا طی چند ماه گذشته یک رشته مذاکرات با کمیته سازماندهی جام جهانی 2022 و همچنین سازمان های طرفدار حقوق بشر ، اتحادیه های کارگری و پارلمان اروپا برگزار کرده تا راهی برای بهبود شرایط این کارگران در قطر پیدا کند. وی اظهار کرد: تمام این گروه ها باید برای بهبود وضعیت با یکدیگر همکاری کنند. از ماه سپتامبر ، اتحادیه های کارگری و مبارزان حقوق بشر شرایط کار جمعیت کارگران مهاجر را که عمدتا از جنوب آسیاهستند، مورد انتقاد قرار داده اند. ماه گذشته یک نهاد حقوق بشر قطراعلام کرد که مرگ بیش از 450 کارگر هندی ظرف حدود دو سال در این کشور را با توجه به جمعیت 500 هزار نفری این کارگران ˈ طبیعی ˈ است. یک مقام سفارت نپال در ماه ژانویه به خبرگزاری فرانسه گفت : در سال 2013 حدود 191 مورد مرگ و سال قبل از آن 169 مورد مرگ به ثبت رسید که بسیاری از آنها ناشی از ناراحتی قلبی ˈ غیر طبیعی بود

درهمین رابطه:

عفو بين الملل از فيفا خواست از فريبکاري در مسئله نقض حقوق کارگران در قطر دست بردارد

یک مسئول سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه گفت فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) باید از فرار از مسئولیت خود درباره رابطه اش با حقوق کارگران در قطر که میزبان جام جهانی سال 2022 خواهد بود دست بردارد و شروع به یافتن راه حل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از زوریخ، جیمز لینش پژوهشگر امور کارگران مهاجر در منطقه خلیج فارس در سازمان عفو بین الملل در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز گفت: «همچنان شاهد اعتراضات به کوتاهی فیفا در این زمینه هستیم ولی در این باره اختلاف نظر وجود دارد».

وی افزود: «فیفا مایل است خود را در بین طرفهای مسئول در این زمینه در رتبه آخر قرار دهد ولی این مسئله ای است که هدر دادن وقت در آن جایز نیست. ما باید در این باره که فیفا چه کاری لازم است انجام دهد تصمیم بگیریم و امیدواریم فیفا به نمایندگی از کارگران سخن بگوید و حرف آنان را بیان کند».

انتشار گزارشی در روزنامه گاردین در ماه سپتامبر گذشته درباره مرگ دهها کارگر نپالی در قطر در سال گذشته موجب افزایش فشارها بر قطر شد. سازمان عفو بین الملل و اتحادیه بین المللی سندیکاهای کارگری از نحوه برخورد با کارگران مهاجر در قطر انتقاد کردند و این نگرانی وجود دارد که با افزایش فعالیت های مربوط به مقدمات برگزاری جام جهانی، اوضاع وخیم تر شود. برگزار کنندگان جام جهانی قطر در پاسخی 50 صفحه ای در ماه فوریه بر اتخاذ تدابیر شدیدتر درباره شرکت های پیمانکاری که در ساخت ورزشگاه های جام جهانی فعالیت دارند، تاکید کردند.

کمیته اجرایی فیفا روز جمعه گذشته تشکیل جلسه داد و تاکید کرد باید اوضاع کارگران را از نزدیک زیر نظر قرار داد ولی تاکید کرد فیفا مسئول قوانین داخلی کشورها نیست. جوزف سپ بلاتر رئیس فیفا گفت مسئولیت این مسئله در درجه نخست متوجه دولت قطر و در درجه دوم متوجه شرکت هایی است که کارگران را استخدام کرده اند.

اما این اظهارات، لینش را متقاعد نکرد و او گفت فیفا میزبانی جام جهانی را به قطر واگذار کرده است و مسئول پیامدهای تصمیم خود است. نمی توان از زیر بار این واقعیت شانه خالی کرد.

میزان بیکاری در فرانسه افزایش یافت

به گزارش26مارس یورونیوز،بر اساس تازه ترین گزارش وزرات کار فرانسه، در ماه فوریه گذشته میزان بیکاری در این کشور ۹ دهم درصد رشد کرده است. تعداد بیکاران زیر ۲۵ سال تغییر نکرده است، اما تعداد بیکاران سالمند افزایش قابل توجهی داشته است.

سازمان کاریابی دولتی اعلام کرده است که تعداد کل بیکارانی که در فهرست این سازمان اسم نویسی کردند بیش از ۳ میلیون ۳۰۰ هزار تن است.

ششم فروردین ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com